Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.Special Issue 1 din 2022  
         
  Articol:   PRINCIPIILE DE INTERPRETARE A SURSEI POETICE PRIMARE ÎN BALADELE LUI F. SCHUBERT, S. MONIUSZHKO, H. WOLF PE TEXTUL LUI GOETHE .

Autori:  NATALIYA GOVORUKHINA.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2022.spiss1.07

Published Online: 2022-07-10
Published Print: 2022-07-30
pp. 103-113

VIEW PDF

FULL PDF

Abstract: Ne propunem să studiem modalitățile de întruchipare a textului poetic al poeziei lui Goethe de către trei compozitori (F. Schubert, S. Moniuszko, H. Wolf) prin analiza modelelor metodei structurale și funcționale a textului poetic (repetiție, sistem de repetiții, actualizare) și a relației acesteia cu metoda muzicală și poetică la nivelul structurii generale și al tehnicilor individuale (dublare, înlocuire) cu implicarea metodei comparative. Necesitatea de a dezvălui semnificația și valoarea unei anumite tehnici a dus la utilizarea metodei semantice. În comparație cu alte exemple romantice - F. Schubert și H. Wolf, care atrag continuu atenția cercetătorilor, este implicată versiunea compozitorului S. Moniuszko. În urma analizei, am ajuns la concluzia privind constanța relativă în toate cele trei mostre selectate a implementării repetiției atât la nivelul întregului text (trei strofe), a structurii strofei, cat și la nivelul cuvintelor-cheie (întrebarea "kennst du..."), în acel moment, reînnoirea în textul poetic observată în strofa a doua și a treia a poemului lui Goethe, se concretizează în diferite forme muzicale și poetice - de la schimbări de nivel (S. Moniuszko) până la implementarea lor consecventă (H. Wolf). Singura excepție este "refrenul", în care J. Goethe prezintă variante de apeluri ale protagonistei feminine către diferiți destinatari - compozitorii le interpretează identic (textul poetic este reînnoit, iar textul muzical rămâne neschimbat), care acționează, de asemenea, ca un element constant de interpretare a sursei poetice originale.

Key words:interacțiunea dintre repetiția textuală și cea muzicală, transformarea sursei primare poetice, text muzical și poetic, tehnici de dublare, sistem de repetiție, principii constante și variante.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă