Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.Special Issue 1 din 2022  
         
  Articol:   PROVOCĂRILE COMPETENȚEI PROFESIONALE A CONDUCĂTORILOR MILITARI DIN REGIUNEA LVIV ÎN PRIMUL DECENIU AL SECOLULUI XX / THE CHALLENGES OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF LVIV REGION MILITARY CONDUCTORS IN THE FIRST DECADES OF THE XXTH CENTURY.

Autori:  VADYM HORBAL.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2022.spiss1.02

Published Online: 2022-07-10
Published Print: 2022-07-30
pp. 21-32

VIEW PDF

FULL PDF

Abstract: Aplicarea internă și funcțiile sociale ale orchestrelor diferitelor formațiuni militare de pe teritoriul ținuturilor ucrainene în prima jumătate a secolului XX au avut propria lor istorie, inclusiv în regiunea Lviv. Această regiune, ca și întreaga Galiție, a trecut prin numeroasele transformări politice și schimbări de sisteme politice. Fiecare dintre aceste transformări a înaintat noi cerințe pentru arta muzicală militară, deci și pentru activitatea dirijorilor militari. Scopul articolului este analiza sarcinilor, exigențelor, contextului social și cultural al condițiilor de muncă, publicului potențial, particularităților repertoriului de interpretare, pregătirii profesionale a membrilor companiilor orchestrale și a dirijorilor grupurilor orchestrale ale armatei regulate în primele decenii ale secolului XX. O astfel de investigație bazată pe metode istorice, structurale și sistemice a fost realizată pentru prima dată. Subunitățile militare din regiunea Lviv din perioada regimului austriac (regimentele de infanterie 10, 15, 23, 30, 55, 80) au implicat în unitățile lor germani, cehi, austrieci, unguri și mai puțin numeroși prezentau ruși și polonezi (regimentele de infanterie 55 și 80 care aveau sediul în Lviv și dislocate parțial în Stryj și Zolochiv). Fiecare dintre ele avea în mod obligatoriu propriile formații muzicale: în principal orchestre de alămuri sau orchestre simfonice competente care includeau numeroși muzicieni cehi și trompetiști ca unitate separată. Fiecare interpret al orchestrei, de regulă, cânta la două instrumente diferite (alamă și cu coarde). Activitatea lor era supravegheată de șeful de orchestră și de subofițerul - tambur major (care supraveghea pregătirea grupului ca dirijor al orchestrei și pregătirea lor pentru defilare), aceștia erau în principal austrieci, germani și cehi. Pe lângă funcțiile militare aplicabile, orchestrele participau la ceremonii civile, servicii divine și ceremonii funerare, în fiecare săptămână, în zilele de sărbătoare și duminică, efectuau defilări nemontate de-a lungul orașului cu muzică de marș și muzică ușoară a autorilor europeni sub aranjamentele dirijorilor lor (respectiv aranjamente de cântece și dansuri populare). Executau programe de muzică clasică europeană în săli de concerte, și în locuri publice, pe platformele din parcuri, pe platformele de patinaj, de asemenea, făceau turnee de interpretare pentru invitați în stațiunile de agrement. În 1918, odată cu formarea statului polonez, au avut loc unele transformări în sfera muzicală a Armatei Poloneze și a Armatei USS. Dirijorii orchestrelor militare din regiunea Lviv din primele decenii ale secolului XX s-au confruntat cu un vast complex de sarcini: capacitatea de a lucra cu diversitatea de personal în aer liber (în câmp), în piață, defileu răgușit și defileu nemontat) în clădirile acoperite de concert-teatru, teatru; stăpânirea, asigurarea, crearea și adaptarea repertoriilor universale la condițiile reale de performanță, potențial și concert, asigurarea condițiilor de pregătire a noii generații la gama orchestrelor profesioniste de nivel academic, crearea de programe, care să asigure imaginea și funcțiile reprezentative ale armatei, precum și satisfacerea necesităților de actualitate socială și culturală.

Key words: dirijori militari, tambur-major, repertoriul de interpretare al orchestrelor militare, funcțiile sociale și culturale ale muzicii de orchestră
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă