Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2014  
         
  Articol:   OPERA SERIA ŞI REFORMELE SALE / L’OPERA SERIA ET SES REFORMES.

Autori:  .
 
       
         
  Rezumat:  Melodramma sau dramma per musica sunt denumirile sub care genul operistic se manifestă de-a lungul a mai bine de un secol de la apariţia sa, afirmându-şi astfel pretenţiile literare şi întărind principiul ce l-a guvernat în această perioadă, şi anume că opera nu este decât „o ramură pe trunchiul solid al literaturii dramatice.” Ori dacă la începutul secolului al XVIII-lea s-a pus problema salvării acestui „spectacol spectaculos” şi a purificării lui de toate elementele adiacente, inutile – intrigi suprapuse, personaje numeroase, amestecul elementelor tragice şi bufe, abundenţa decorurilor şi a maşinăriilor scenice ş.a. – iniţiativa nu putea să vină, în contextul dat, decât din partea unor oameni de litere. Astfel s-a ivit opera seria ca rezultat al unei reforme, mai întâi de toate, literare; peste un jumătate de secol, când se va pune din nou accentul pe inovaţiile genului, se va impune şi o a doua reformă care de data aceasta, mai mult decât dramatică, va avea temeinice fundamente teoretic-muzicale.

Cuvinte cheie: opera seria, punerea în scenă a operei, reprezentarea scenică, Accademia dell’Arcadia, Zeno, Metastasio, Traetta, Jommelli, Gluck.

 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă