AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA DRAMATICA - Ediţia nr.1 din 2013 | |||||||
Articol: |
SCENARIUL PANTOMIMEI SAU TEXTUL CA O CUTIE NEAGRĂ: BALETELE LUI R.CHAR ȘI B. LEŚMIAN / SCÉNARIO DE PANTOMIME OU LE TEXTE COMME BOÎTE NOIRE: LES BALLETS DE R. CHAR ET DE B. LEŚMIAN / THE PANTOMIME SCRIPTS OR THE TEXT AS A BLACK BOX: THE BALLETS OF R.CHARET AND B. LEŚMIAN. Autori: WITOLD WOŁOWSKI. |
||||||
Rezumat: Acest articol de referă la statutul textului în scenariile de pantomimă și balet. În încercarea noastră teoretică, articolul propune câteva distincții de bază, clasificări și căi analitice. Acesta include, de asemenea, discuția despre evenimente-cheie legate de funcționarea limbajului natural într-un scenariu și într-un spectacol și ridică probleme de interpretare intersemiotică. Principalele aspecte, avute în vedere aici, sunt nuanțele diferite ale prezenței cuvântului într-o pantomimă, schimbările pragmatice în statutul enunțurilor în optica regizării (didascalizarea), intraductibilitatea unui conținut lingvistic în relație cu personajele de dans și dificultățile de comunicare pe axa emițător-receptor. Considerațiile și concluziile sunt bazate pe lucrări din secolul XIX și XX (Flaubert, Lorrain, Aragon, Beckett, Weingarten). Sunt analizate în profunzime scenariile a doi autori René Char (La Conjuration, L`Abominable des neiges) și Bolesław Leśmian (Skrzypek opętany). Cuvine cheie: teatru, pantomimă, didascalie, interpretare intersemiotică, Char, Leśmian.
|
|||||||