![]()
AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA PHILOSOPHIA - Ediţia nr.3 din 2012 | |||||||
Articol: |
CRITICA RAŢIUNII INFANTILE / LA CRITIQUE DE LA RAISON INFANTILE / CRITIQUE OF INFANTILE REASON. Autori: CLAUDIU GAIU. |
||||||
Rezumat:
Critica raţiunii infantile. Copilăria este un subiect central pentru filosofii Luminilor, din cauza noului interes suscitat în epocă de pedagogie, dar şi ca un criteriu de evaluare a nivelului de înţelegere reciprocă în cadrul unei comunităţi politice. Pentru Rousseau, educarea unui copil este o practică socratică ce implică recunoaşterea unei experienţe preraţionale şi neinegrabile memoriei. Raţiunea nu este o facultate independentă, ci sinteza dezvoltării corporale a omului, a strângerii relaţiilor sociale şi a evoluţiei tehnice a umanităţii. Ea se naşte din pasiunile care constituie primul nostru raport cu lumea şi lucrurile ei animate sau neanimate. Originea sociabilităţii şi prin urmare a virtuţiilor cetăţeneşti nu este un calcul raţional, ci compasiunea naturală pentru semenii noştri. La baza pedagogiei, ca şi a vieţii politice, stă capacitatea de a dezvăţa dorinţa de dominare a celorlalţi, dorinţă care adesea poartă în lumea modernă numele de Raţiune. Cuvinte-cheie: copilărie, iluminism, Rousseau, educaţie, egalitate, compasiune
|
|||||||
![]() |
|||||||