Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.4 din 2022  
         
  Articol:   IDENTITĂȚI IDEOLOGIZANTE ÎN PRESA ELECTRONICĂ DIN ROMÂNIA. O INVESTIGAȚIE DE FACTURĂ SOCIOLINGVISTICĂ ȘI CULTURALĂ A UNOR TEXTE MEDIATICE CONVERGENTE PE TEMA CONFLICTULUI RUSO-UCRAINEAN DIN 2022 / IDEOLOGIZED IDENTITIES IN THE ROMANIAN E-NEWS. A CULTURAL SOCIOLINGUISTIC QUERY OF CONVERGED MEDIA TEXTS ON THE 2022 RUSSIA-UKRAINE CONFLICT.

Autori:  DIANA COTRĂU.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbphilo.2022.4.04

Article history: Received: 15 August 2022; Revised: 26 October 2022; Accepted: 8 November 2022; Available online: 20 December 2022; Available print: 30 December 2022
pp. 85-104

VIEW PDF

FULL PDF

Rezumat: Identități ideologizante în presa electronică din România. O investigație de factură sociolingvistică și culturală a unor texte mediatice convergente pe tema conflictului ruso-ucrainean din 2022. Intenția lucrării de față este de a furniza o analiză calitativă a modului în care poziționarea față de cele două părți direct implicate în conflictul ruso-ucranean a catalizat alcătuirea în textele unei părți a presei electronice românești a două identități ideologizante. Accentul cade asupra locului de convergență a două tipuri de texte mediatice, și anume produsele editorilor și jurnaliștilor de presă și cele ale utilizatorilor și prozumatorilor de pe siturile de socializare în rețea. S-au identificat din punct de vedere tematic și structural un număr de articole de știri electronice de pe platforma românească de știri HotNews.ro. S-a presupus că procesul de mediatizare facilitează evidențierea, în mare, a două identități antitetice, întemeiate pe ideologiile aferente. S-a optat pentru utilizarea unei perspective intersdisciplinare, ce reunește Sociolingvistica culturală și Analiza critică a discursului (Agha 2007; Androutsopoulous 2006; Blommaert 2017; Herring 2013; Thurlow 2017; Silverstein 2004; Wodak 2022) și Etnografia dialogului pe Internet (Kozinets 2010; Markham 2016, 2020; Zappavigna 2011) cu accent pe identitățile colective, cu scopul de a diagnostica modul în care textul mediatic, parte a arhitecturii semiotice a tipului de presă menționat, alătură identități antitetice în baza curentului ideologic căruia îi subscriu în momente de criză.

Cuvinte-cheie: Sociolingvistică culturală, Etnografia dialogului pe Internet, identitate ideologizantă, practici culturale digitale, interpretare de text, presă electronică, situri ale rețelelor de socializare
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă