Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.3 din 2022  
         
  Articol:   LECTURA CALEIDOSCOPICĂ ONLINE / LA LECTURE « KALÉIDOSCOPIQUE » EN LIGNE.

Autori:  ANGELA-GABRIELA POP.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbphilo.2022.3.30

Article history: Received: 30 June 2022; Revised: 1 September 2022; Accepted: 3 September 2022; Available online: 20 September 2022; Available print: 30 September 2022
pp. 325-340

VIEW PDF

FULL PDF

Rezumat: Lectura caleidoscopică online. Ipoteza pe care o studiem este aceea că Internetul generează practici textual-discursive noi, printre care și un nou tip de lectură: lectura caleidoscopică. Ea apare odată cu activitatea consumatorului de conținut al cadrelor digitale create de lumea informaticii și a Internetului. Acest tip de lectură se caracterizează printr-un parcurs al receptării non-linear, în care cititorul urmează jaloanele hyperlinkurilor din spațiul paginii afișate de calculator. Este o lectură rapidă, care trece de la text la hypertext și de la un modul textual la un altul. Ea are ca scop doar familiarizarea cititorului cu conținutul pe care-l parcurge. În mediul online se pune problema rolurilor utilizatorului de Internet care acționează prin gest (gestul de a face click de exemplu) pentru a-și manifesta prezența. Distingem trei asemenea roluri, pe care le vom denumi: lectornaut, autor virtual și scriptornaut. 1. Lectornautul este cititorul pasiv care „consumă” conținutul Internetului ca pe un spectacol. El doar parcurge textele scrise de alții online, se informează pornind de la ceea ce citește. 2. Îl numim autor virtual pe cel care publică, pe diverse site-uri Internet, materiale de importanța celor care ne fac să-l considerăm autor și în lumea reală. 3. Rolul de scriptornaut este cel în care enunțiatorul situat online comentează textele publicate de autorii virtuali. În timpul lecturii caleidoscopice poate avea loc trecerea internautului de la un „ rol” la altul. Distingem trei tipuri esențiale de lectură caleidoscopică: cu parcurs circular, în spirală și cu parcurs deschis. „Ecrilectura” coexistă cu lectura caleidoscopică online.

Cuvinte-cheie: Internet, comunicare, lectură „caleidoscopică”, lector, autor virtual, scriptornaut, „ecrilectură
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă