Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.2 din 2022  
         
  Articol:   ÎNTÂLNIRI ÎNTRISTĂTOARE. COPII ȘI ANIMALE ÎN PROZA ROMÂNEASCĂ ȘI DINCOLO DE EA / SADDENING ENCOUNTERS. CHILDREN AND ANIMALS IN ROMANIAN FICTION AND BEYOND.

Autori:  VALESKA BOPP-FILIMONOV.
 
       
         
  Rezumat:  DOI: 10.24193/subbphilo.2022.2.01

Article history: Received: 6 April 2022; Revised: 12 May 2022; Accepted: 30 May 2022; Available online: 30 June 2022; Available print: 30 June 2022
pp. 13-34

VIEW PDF

FULL PDF

Rezumat: Întâlniri întristătoare. Copii și animale în proza românească și dincolo de ea. Scopul eseului de față este acela de a da un impuls unei relecturi a literaturii române clasice extinzând o abordare inspirată de studiile despre animale și copilărie la întrebări mai generale despre curente ideologice și fenomene socio-culturale din societatea românească. Am ales patru texte scurte de Ioan Alexandru Brătescu-Voinești, Elena Farago și Ion Barbu, scrise la începutul secolului 20 și aparținând canonului literar românesc. Ele se adresează, cel puțin în parte, copiilor și conțin toate întâlniri violente între uman și animal. Canonizarea unui asemenea tip de întâlniri violente – indicată și pusă în evidență și de alte texte până în prezent – oferă noi sugestii studiilor despre animale, care au reflectat preponderent istoria occidentală a unei relații între uman și animal tot mai „civilizate” de la secolul 18 încoace. Lucrarea contestă și interpretările existente despre literatura română: în loc să aplice criterii estetice, ea urmărește un fir tematic cu reflecții despre relevanța socială a topos-ului. O privire mai îndeaproape asupra „pozițiilor lipsite de putere și oprimate” (Feuerstein) pe care le ocupă copiii și animalele în literatură și societate dă naștere întrebării despre cum o mai mare armonie ar putea fi creată în viitor.

Cuvinte-cheie: studii despre animale, studii despre copilărie, întâlniri între uman și animal, violență, literatură română, Barbu, Brătescu-Voinești, Farago
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă