Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA PHILOLOGIA - Ediţia nr.2 din 2018  
         
  Articol:   PENTRU O ABORDARE SEMIOLOGICĂ A DISCURSULUI ORAL: ILUSTRĂRI ALE „FIGURILOR DE ACȚIUNE” / POUR UNE APPROCHE SÉMIOLOGIQUE DE L’ORAL: ILLUSTRATIONS À PARTIR DES « FIGURES D’ACTION ».

Autori:  ECATERINA BULEA BRONCKART.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbphilo.2018.2.01

Published Online: 2017-05-15
Published Print: 2017-05-30
pp. 13-32

FULL PDF

Pentru o abordare semiologică a discursului oral: ilustrări ale „figurilor de acțiune”. Acest articol își propune să arate interesul teoretic și empiric pentru abordarea semiologică a fenomenului oral. Teza pe care se bazează această abordare este continuitatea între scris și oral, ambele fenomene fiind concepute drept manifestări ale limbajului uman ce au proprietatea semioticității. Prima parte a articolului prezintă contextul reflecției noastre și plasarea acesteia în problematica psihologică și educațională a dezvoltării umane. Pornind de la lucrările lui Ferdinand de Saussure, a doua parte analizează modul în care unitățile semiotice și semnele lingvistice au fost conceptualizate în teoria acestuia, luând în discuție implicațiile acestei conceptualizări pentru procesul significant. A treia parte prezintă rezultatele analizei empirice a unor interviuri cu asistente medicale care au vorbit despre activitatea lor profesională. Sunt evidențiate diferite „figuri de acțiune” întrebuințate de către asistente, precum și relația de dependență dintre aceste figuri și tipurile de discurs sau alte alegeri lingvistice. Ultima parte a lucrării prezintă statutul „figurilor de acțiune”. O primă abordare se concentrează asupra rolului lor în dezvoltare, pe baza producerii de sens cu privire la activitatea profesională. A doua abordare demonstrează că „figurile de acțiune” pot fi considerate macro-semne sau unități semiotice, care permit diferite forme de gândire.

Cuvinte cheie: discurs oral, limbă, unități semiotice, tipuri de discurs, figuri de acțiune, dezvoltare, activitate profesională.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă