Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.2 din 2020  
         
  Articol:   CÂNTĂRILE RELIGIOASE – DIVERSITATEA TIPURILOR DE PRICESNE / RELIGIOUS CHANTS – THE DIVERSITY OF CHURCH HYMNS TYPES.

Autori:  DANIEL MOCANU.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2020.2.13

Published Online: 2020-12-21
Published Print: 2020-12-30
pp. 193-224
VIEW PDF: FULL PDF

REZUMAT În spațiul muzical românesc, în repertoriul cântecelor religioase ortodoxe există o mare varietate de cântări non-liturgice destinate spre a se cânta în diferite momente din cadrul liturghiei. Momentele în care pot fi introduse aceste cântări sunt chinonicul, împărtășirea credincioșilor și finalul liturghiei. Fie că se numesc chinonice, pricesne, cântări calofonice, cântări duhovnicești sau cântări liturgice, cântările religioase au devenit parte din ritualul ortodox, antrenând comunitățile de creștini în cântarea bisericească. Apărute în diferite contexte istorice și fiind scrise de compozitori de muzică bizantină, de preoți, de cântăreți bisericești sau de comunitățile liturgice locale, aceste cântări religioase au pătruns adânc, atât în ritualul consacrat de mii de ani al liturghiei, cât și în diferite momente din cadrul activităților cu caracter religios, pelerinaje, conferințe, întâlniri spirituale. Având o linie melodică cu o largă accesibilitate și fiind construite pe texte cu caracter doxologic, doctrinar și moralizator, cântările religioase sunt un mijloc eficient de misiune pentru dinamizarea comunităților creștine.

Cuvinte cheie: chinonic, priceasnă, cântări religioase
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă