Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2022  
         
  Articol:   RUGĂCIUNEA „TATĂL NOSTRU” ÎN VIZIUNEA COMPONISTICĂ A LUI CIPRIAN PORUMBESCU – ASPECTE TEOLOGICE ŞI MUZICOLOGICE / DAS GEBET „VATERUNSER” IN DER KOMPONISTISCHEN SICHT VON CIPRIAN PORUMBESCU – THEOLOGISCHE UND MUSIKOLOGISCHE ASPEKTE.

Autori:  MIHAI BRIE.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2022.1.15

Published Online: 2022-06-30
Published Print: 2022-06-30
pp. 229-242

VIEW PDF

FULL PDF

Abstract: Modelul mesianic al rugăciunii rostit pe Muntele Măslinilor, care a devenit un standard pentru întregul tezaur al bisericii de mai târziu, este cercetarea noastră interdisciplinară de astăzi. Având în vedere că a fost rostită de Însuşi Iisus Hristos, devine relevantă pentru orice credincios care îşi doreşte ca viaţa de zi cu zi să fie în comuniune continuă cu Dumnezeu. În bogăția liturgică a bisericii creştine din toate timpurile, Rugăciunea Domnului (Tatăl nostru) face parte integrantă din orice moment al zilei, dimineaţa, amiaza sau seara, deoarece reprezintă chintesenţa cuvintelor cheie pe care orice vizionar creştin le foloseşte în vocabularul său zilnic. În cele ce urmează am pregătit o cercetare menită să atragă muzicianul sau teologul, ori savantul contemporan în pragmatizarea cererilor cuprinse în această grandioasă rugăciune. Astfel, am îmbinat cercetarea teologică cu cea muzicologică într-o compoziţie de excepţie din spaţiul românesc. În istoria culturii şi civilizaţiei locale au rămas nume celebre care au modelat spaţiul academic românesc din toate timpurile. Unul dintre aceste nume de relevanţă ştiinţifică a fost Ciprian Porumbescu. Înzestrat nativ cu muncă asiduă, reuşeşte să îşi confirme trecerea prin timp. Muzician plurivalent, dar şi poet şi eseist, reuşeşte să imprime în istoria celei de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea o perspectivă inedită asupra tezaurului religios, folcloric şi patriotic al Bucovinei. Toată această comoară este aureolată de o vastă pregătire la Cernăuţi şi Viena, înscriindu-se în memoria vremurilor muzicale de la sfârşitul secolului al XIX-lea atât departe de locurile natale şi mai ales valorificându-le cu toată încărcătura lor de secole într-o viziune a unui muzician complex şi reprezentativ al muzicii corale româneşti.

Key words: Iisus Hristos, religie, biserică, Porumbescu, cultură, cor, folclor, muzică, istorie
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă