AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2022 | |||||||
Articol: |
DE LA NAȚIONALISM LA SOCIALISM ÎN ROMANIA STALINISTĂ, PRIN MUZICA FOLCLORICĂ / CONVERTING NATIONALISM INTO SOCIALISM THROUGH FOLK MUSIC IN STALINIST ROMANIA. Autori: OTILIA-MARIA BADEA. |
||||||
Rezumat: DOI: 10.24193/subbmusica.2022.1.07 Published Online: 2022-06-30 Published Print: 2022-06-30 pp. 99-118 VIEW PDF FULL PDF Abstract: Atunci când are loc o schimbare politică, fie în condiții democratice, fie în condiții autoritare, dimensiunea instituțională este prima care manifestă controlul exercitat de noua putere. Știm că realismul socialist a fost impus de politicieni, dar, în cele din urmă, a fost creat de compozitori. Convinși sau nu de convingerile comuniste, aceștia au fost puși în situația de a da conținut unei doctrine cu contururi clare și direcție precisă, dar cu dimensiuni tehnice imposibil de precizat. Intenția mea este de a face lumină nu asupra compozitorilor activi politic (ale căror lucrări transmiteau în mod explicit mesajele propagandistice ale regimului), ci mai degrabă asupra celor care încercau să găsească o cale de mijloc între cerințele canonului realismului socialist și propriile idealuri și preferințe estetice. Una dintre cele mai frecvente soluții folosite de acești compozitori, și una dintre cele mai polivalente, a fost apelul la folclor. Acesta satisfăcea în mod convenabil atât naționalismul și aspirațiile artistice ale școlii interbelice de compoziție, cât și cerințele prezentului comunist. Key words: naționalism, realism socialist, România stalinistă, model sovietic, UCMR |
|||||||