Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA MUSICA - Ediţia nr.1 din 2020  
         
  Articol:   COMPARAȚIA A DOUĂ TIPURI DE ÎNCĂLZIRE VOCALĂ, PRINTR-UN NOU MIJLOC / COMPARISON OF TWO DIFFERENT WARM-UP TASKS, USING A NEW TOOL ALSO.

Autori:  TAMÁS J. ALTORJAY, CSABA CSÍKOS.
 
       
         
  Rezumat:  
DOI: 10.24193/subbmusica.2020.1.02

Published Online: 2020-06-30
Published Print: 2020-06-30
pp. 33-44
VIEW PDF: FULL PDF

REZUMAT: În studiul nostru, am comparat efectele a două seturi diferite de exerciții de încălzire vocală. Cu prima ocazie am folosit exerciții tradiționale bazate pe „modelul liniar de operare” al sunetului, care a constat în exerciții de vocalize. Cu cea de a doua ocazie am folosit exerciții dezvoltate care se bazează pe primul și al doilea model „neliniar” al sunetului, folosind și experiența exercițiilor RZTCS (tub de prelungire parțial închis). Am folosit un nou dispozitiv - dezvoltat de noi - pentru încălzire, pe care l-am denumit „filtru de nas”. Am inclus 30 de persoane în experiment, care primesc instruire vocală privată de mai bine de 1 an, între care 21 de doamne și 9 tineri. Am organizat două evenimente independente. În ambele ocazii, subiecții au sosit fără să realizeze vocalize în prealabil. În primul rând, am înregistrat trei vocale - [i, á, u] - pentru femei la înălțimea Sol 1 iar pentru bărbați la înălțimea sol mic menținut sonor mai mult de 2 secunde, după care a urmat o încălzire de 20-25 ”. După încălzire, am repetat înregistrările pe aceleași vocale și am măsurat HTP-ul participanților (profilul de ambitus) pe vocala A. Pentru ambele încălziri au fost utilizate aceleași melodii. Pentru înregistrare am folosit un recorder TASCAM DR-07 MKII. Folosind un distanțier, am ținut microfoanele la aceeași distanță - 10cm - de buzele cântăreților. Pentru analiza înregistrărilor acustice am folosit programul SIGVIEW 2.4, iar pentru evaluarea statistică a modificărilor valorilor parametrice am folosit programul SPSS. În cadrul exercițiilor de „vocalize”, fiecare participant a intonat vocala A pe tot ambitusul său, melodiile fiind transpuse ascendent și descendent în semitonuri. În cadrul celui de-al doilea set de exerciții, melodiile au fost intonate prin filtrul nazal și în combinație folosind un tub vocal. Pentru analiză, am utilizat o secțiune lungă de 1 secundă, bine echilibrată ca intensitate, a înregistrărilor. Parametrii examinați: numărul de armonice superioare amplificate sonor din cauza conținutul de zgomot, presiunea sonoră a lui f0, H1H7, puterea semnalului de imagini sonore a secțiunilor cuprinse între 0-9 / 12kHz și 2-4kHz, și HZA (raportul dintre semnal/zgomot) precum și ambitusul cuprins în timpul încălzirii, și capacitatea sunetului măsurată după încălzire (HK). Rezultatele noastre arată că ambele serii de exerciții de încălzire sunt eficiente. Primul, „vocalizator”, a avut un efect benefic asupra HZA și a capacității de sunet (HK) cuprins între segmentul f0, 0-10kHz, în timp ce încălzirea prin filtrul nazal a avut un efect benefic pentru armonicele superioare amplificate, pentru lărgirea ambitusului, pentru presiunea sonoră asupra armonicelor H1, H3, H7 și pentru valoarea HZA cuprinsă între segmentul de 2-4kHz. În concluzie, putem sublinia că ambele secțiuni sunt utile, dar în scopuri diferite. Este recomandată utilizarea lor mixtă. A doua încălzire are un efect benefic semnificativ asupra „cântărețului formant”.

Cuvinte cheie: vocalize, RZTCS, filtru nazal, ambitus, HZA
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă